Handelen in Effecten en Opties

Handelen met technische analyses

technische analyseOm te handelen op basis van een technische analyse moet er een studie worden gemaakt van de handelsstatistieken van verschillende commodities en fondsen. Met deze analyse kan er een voorspelling gemaakt worden van de toekomstige bewegingen.

De theorie

Dit soort analyses is gebaseerd op de ‘Dow’ theorie. Deze theorie, ontwikkeld door een succesvolle beursanalyst en mede-oprichter van de Wall Street Journal, is gebaseerd op het idee dat de markt een ‘geheugen’ heeft. Dit houdt in dat bewegingen die in het verleden kunnen worden waargenomen zichzelf in het heden en de toekomst gaan herhalen. Met andere woorden, de analyse van tientallen jaren van martgeschiedenis heeft het mogelijk gemaakt om specifieke omstandigheden te identificeren waarin het mogelijk is om met een significante betrouwbaarheid een voorspelling te doen over de richting van een fonds.

Veel grafieken
De technische analyse bestaat er dan ook uit dat de grafieken worden bestudeerd waarbij technische gegevens worden gebruikt, de zogenaamde ‘indicators’. Het is voor deze methode dan ook noodzakelijk om aanvullende informatie te hebben zoals verschillende extra grafieken of historische data. Door de bestudering van deze informatie kunnen bepaalde patronen worden ontdekt en dus ook herkend.

Ervaring is belangrijk
Dit soort analyse wordt vooral toegepast door ervaren handelaren. Het vergt dan ook enige studie om met deze methode te gaan werken. Er zijn talloze boeken en websites waar u kunt leren hoe u deze methode kunt toepassen en welke verschillende strategie├źn bij deze methode horen.